logo-white
دسته بندی ها
سبد خرید خالیست

اصول تفسیر رادیو گرافی جزوات دانشگاهی

ایرانیمحصول
اورجینالضمانت کیفیت
docx فرمت فایل
11.214kib حجم فایل

عنوان: اصول تفسیر رادیو گرافی جزوات دانشگاهی

رادیوگرافی یک تکنیک تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس، پرتوهای گاما یا تشعشعات یونیزان مشابه و پرتوهای غیریونیزان برای مشاهده شکل داخلی یک جسم است.

از کاربردهای رادیوگرافی می توان به رادیوگرافی پزشکی (رادیوگرافی “تشخیصی” و “درمانی”) و رادیوگرافی صنعتی اشاره کرد. تکنیک‌های مشابهی در امنیت فرودگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد (که در آن «اسکنرهای بدن» معمولاً از اشعه ایکس از پس پراکنده استفاده می‌کنند. برای ایجاد یک تصویر در رادیوگرافی معمولی، پرتوی از اشعه ایکس توسط یک مولد اشعه ایکس تولید می شود و به سمت جسم پرتاب می شود.

مقدار معینی از اشعه ایکس یا سایر تشعشعات، بسته به چگالی و ترکیب ساختاری جسم، توسط جسم جذب می شود. اشعه ایکسی که از جسم عبور می کند توسط یک آشکارساز (چه فیلم عکاسی یا یک آشکارساز دیجیتال) از پشت جسم گرفته می شود.

تولید تصاویر دو بعدی تخت توسط این تکنیک رادیوگرافی پروجکشنال نامیده می شود. در توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن)، یک منبع اشعه ایکس و آشکارسازهای مرتبط با آن به دور سوژه می چرخند که خود از طریق پرتوی مخروطی اشعه ایکس تولید شده حرکت می کند.

هر نقطه معین در درون سوژه از جهات مختلف توسط پرتوهای مختلف در زمان های مختلف عبور می کند. اطلاعات مربوط به تضعیف این پرتوها جمع‌آوری شده و تحت محاسبات برای تولید تصاویر دو بعدی در سه صفحه (محوری، تاجی و ساژیتال) قرار می‌گیرد که می‌تواند برای تولید یک تصویر سه بعدی بیشتر پردازش شود.

از آنجایی که بدن از مواد مختلفی با چگالی های متفاوت تشکیل شده است، می توان از پرتوهای یونیزه و غیریونیزان برای آشکار ساختن ساختار داخلی بدن بر روی گیرنده تصویر با برجسته کردن این تفاوت ها با استفاده از تضعیف یا در مورد پرتوهای یونیزان، استفاده کرد.

جذب فوتون های اشعه ایکس توسط مواد متراکم تر (مانند استخوان های غنی از کلسیم). رشته ای که شامل مطالعه آناتومی از طریق استفاده از تصاویر رادیوگرافی است به عنوان آناتومی رادیوگرافی شناخته می شود.

تهیه رادیوگرافی پزشکی عموماً توسط رادیوگراف ها انجام می شود، در حالی که تجزیه و تحلیل تصویر عموماً توسط رادیولوژیست ها انجام می شود. برخی از پرتونگاران نیز در تفسیر تصویر تخصص دارند. رادیوگرافی پزشکی شامل طیف وسیعی از روش ها است که انواع مختلفی از تصاویر را تولید می کند که هر کدام کاربرد بالینی متفاوتی دارند.

اشتراک گذاری
محصولات مرتبط
سایز فایلاسم فایل
مقدار #1پیشوند
مقدارپیشوند
docx فرمت فایل
11.214kib حجم فایل