logo-white
دسته بندی ها
سبد خرید خالیست

طراحی محیط و منظر پایدار رود دره و مسیر فرحزاد تا امامزاده داوود با هدف احیای گردشگری و پیاده روی پایان نامه

ایرانیمحصول
اورجینالضمانت کیفیت
docx فرمت فایل
16.892kib حجم فایل

عنوان: طراحی محیط و منظر پایدار رود دره و مسیر فرحزاد تا امامزاده داوود با هدف احیای گردشگری و پیاده روی پایان نامه

این مکان مقدس که در شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد، گواهی بر ارادت معنوی و اهمیت تاریخی است.

این مقبره که به عنوان آخرین آرامگاه بی بی حکیمه، دختر امام هفتم شیعیان، امام موسی کاظم (ع) و خواهر امام رضا (ع) ممتاز است، برای شیعیان جهان اهمیت مذهبی عمیقی دارد.

طرح گردشگری امامزاده

مقبره، سازه ای در فضای باز که توسط طبیعت احاطه شده است، طرحی نیمه دایره ای را به نمایش می گذارد و موقعیت آن کمی به سمت شمال در این آرایش دایره ای متمایل است. دیوارهای حرم که عمدتاً از سنگ طبیعی ساخته شده‌اند، فرم ناهموار و ناهمواری را نشان می‌دهند که نشان از انعطاف‌پذیری معماری در برابر عناصر طبیعی است.

با ارتفاع بیش از 10 متر، ورودی مقبره که از طریق 12 پله از زیرزمین منتهی می شود، آستانه احترام و معنویت زائران را نشان می دهد. دو حیاط وجود دارد که فضایی برای تفکر و نیایش فراهم می کند.

به گزارش ویزیت ایران، یکی از ویژگی های قابل توجه در بقعه، باب المراد است، دری کوچک در شش متری غرب حرم مطهر قرار دارد. این در دارای اهمیت تاریخی است و گمان می رود بخشی از غاری است که بی بی حکیمه و کنیزش از دشمنان در آن پناه گرفتند، همانطور که در روایات آمده است.

پیدایش مقبره به اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم برمی گردد که ابومحمد حسن، فرماندار اراجان، ساخت آن را آغاز کرد. تکامل حرم در دوره های بعدی ادامه یافت و شاهد تحولات و گسترش هایی بود که عظمت و جذابیت مقدس آن را افزایش داد.

مقبره بی بی حکیمه به عنوان چراغ ایمان است و زائران بیشماری را نه تنها از مناطق جنوبی ایران بلکه از کشورهای حوزه خلیج فارس مانند کویت، بحرین، امارات، قطر و سایر کشورهای عربی از جمله لبنان، عراق، عربستان سعودی و… و سوریه سالانه، جانبازان سفرهای معنوی را به این مکان محترم آغاز می کنند و به دنبال روشنگری و ارتباط عمیق با ایمان خود هستند.

ملغمه ای از تاریخ با اهمیت مذهبی، همراه با محیط طبیعی خیره کننده، امامزاده بی بی حکیمه را به مقصدی برای عبادت معنوی و بهشتی برای گردشگری مذهبی در قلب جنوبی ایران تبدیل کرده است.

اشتراک گذاری
محصولات مرتبط
سایز فایلاسم فایل
مقدار #1پیشوند
مقدارپیشوند
docx فرمت فایل
16.892kib حجم فایل