logo-white
دسته بندی ها
سبد خرید خالیست

ﺷﻴﻮه ﻫﺎي ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ ﻣﺪوﻻﺳﻴﻮن ﻫﺎي دﻳﺠﻴﺘﺎل جزوات دانشگاهی

ایرانیمحصول
اورجینالضمانت کیفیت
docx فرمت فایل
3.325kib حجم فایل

عنوان: ﺷﻴﻮه ﻫﺎي ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ ﻣﺪوﻻﺳﻴﻮن ﻫﺎي دﻳﺠﻴﺘﺎل جزوات دانشگاهی

در الکترونیک و مخابرات، مدولاسیون فرآیند تغییر یک یا چند ویژگی از یک شکل موج دوره ای است که سیگنال حامل نامیده می شود، با یک سیگنال جداگانه به نام سیگنال مدولاسیون که معمولاً حاوی اطلاعاتی است که باید منتقل شود.

برای مثال، مدولاسیون دیجیتال. سیگنال ممکن است یک سیگنال صوتی باشد که صدای یک میکروفون را نشان می‌دهد، یک سیگنال ویدیویی که تصاویر متحرک را از یک دوربین فیلمبرداری نشان می‌دهد، یا یک سیگنال دیجیتالی که دنباله‌ای از ارقام باینری را نشان می‌دهد، جریان بیتی از یک کامپیوتر.

این موج حامل معمولا فرکانس بسیار بالاتری نسبت به سیگنال پیام دارد. این به این دلیل است که انتقال سیگنال با فرکانس های پایین غیر عملی است. عموماً برای دریافت موج رادیویی نیاز به یک آنتن رادیویی با طول یک چهارم طول موج است. در ارتباطات رادیویی، حامل مدوله شده از طریق فضا به عنوان یک موج رادیویی به گیرنده رادیویی منتقل می شود.

یکی دیگر از اهداف مدولاسیون، انتقال چندین کانال اطلاعات از طریق یک رسانه ارتباطی، با استفاده از مالتی پلکسی تقسیم فرکانس (FDM) است. به عنوان مثال، در تلویزیون کابلی (که از FDM استفاده می کند)، بسیاری از سیگنال های حامل، که هر کدام با یک کانال تلویزیونی متفاوت مدوله شده اند، از طریق یک کابل به مشتریان منتقل می شوند.

از آنجایی که هر حامل فرکانس متفاوتی را اشغال می کند، کانال ها با یکدیگر تداخل ندارند. در انتهای مقصد، سیگنال حامل برای استخراج سیگنال مدولاسیون حامل اطلاعات دمودوله می شود.

مدولاتور وسیله یا مداری است که مدولاسیون را انجام می دهد. دمدولاتور (گاهی اوقات آشکارساز) مداری است که دمودولاسیون را انجام می دهد، معکوس مدولاسیون.

مودم (از مدولاتور-دمدولاتور)، که در ارتباطات دو طرفه استفاده می شود، می تواند هر دو عملیات را انجام دهد. باند فرکانس پایینی که توسط سیگنال مدولاسیون اشغال می شود، باند پایه نامیده می شود، در حالی که باند فرکانس بالاتری که توسط حامل مدوله شده اشغال می شود، باند عبور نامیده می شود.

در مدولاسیون آنالوگ، یک سیگنال مدولاسیون آنالوگ بر روی حامل “مثل” می شود. به عنوان مثال مدولاسیون دامنه (AM) که در آن دامنه (قدرت) موج حامل توسط سیگنال مدولاسیون تغییر می کند و مدولاسیون فرکانس (FM) که در آن فرکانس موج حامل توسط سیگنال مدولاسیون تغییر می کند. اینها اولین انواع مدولاسیون بودند

و برای انتقال سیگنال صوتی نشان دهنده صدا در پخش رادیویی AM و FM استفاده می‌شوند. سیستم‌های جدیدتر از مدولاسیون دیجیتال استفاده می‌کنند، که سیگنال دیجیتالی متشکل از دنباله‌ای از ارقام دودویی (بیت‌ها)،

جریان بیتی را بر روی حامل، با استفاده از نقشه‌برداری بیت‌ها به عناصر از یک الفبای گسسته برای انتقال، تحت تأثیر قرار می‌دهد. این الفبا می تواند شامل مجموعه ای از اعداد واقعی یا مختلط یا دنباله هایی مانند نوسانات فرکانس های مختلف باشد که اصطلاحاً به آن مدولاسیون فرکانس شیفت (FSK) می گویند.

یک روش مدولاسیون دیجیتال پیچیده‌تر که از حامل‌های متعدد استفاده می‌کند، تقسیم فرکانس متعامد (OFDM)، در شبکه‌های WiFi، ایستگاه‌های رادیویی دیجیتال و انتقال تلویزیون کابلی دیجیتال استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری
محصولات مرتبط
سایز فایلاسم فایل
مقدار #1پیشوند
مقدارپیشوند
docx فرمت فایل
3.325kib حجم فایل