logo-white
دسته بندی ها
سبد خرید خالیست

پرسشنامه توانمندی اجتماعی پایان نامه

ایرانیمحصول
اورجینالضمانت کیفیت
docx فرمت فایل
35kib حجم فایل

عنوان: پرسشنامه توانمندی اجتماعی پایان نامه

توانمندی اجتماعی

شایستگی اجتماعی شامل مهارت های اجتماعی، عاطفی، شناختی و رفتاری است که برای سازگاری اجتماعی موفق لازم است. شایستگی اجتماعی همچنین نشان دهنده توانایی در نظر گرفتن دیدگاه دیگری در مورد یک موقعیت، عبرت گرفتن از تجربیات گذشته و اعمال آن یادگیری برای تغییرات در تعاملات اجتماعی است.

شایستگی اجتماعی پایه ای است که انتظارات برای تعامل آینده با دیگران بر اساس آن ساخته می شود و ادراک از رفتار خود فرد ایجاد می شود. شایستگی اجتماعی اغلب شامل مهارت های اجتماعی، ارتباطات اجتماعی و ارتباطات بین فردی می شود.شایستگی به طور مستقیم با رفتار اجتماعی، مانند انگیزه های اجتماعی، توانایی ها، مهارت ها، عادات و دانش مرتبط است. همه این عوامل اجتماعی به رشد رفتار فرد کمک می کند.

مطالعه شایستگی اجتماعی در اوایل قرن بیستم با تحقیق در مورد چگونگی تعامل کودکان با همسالان خود و عملکرد آنها در موقعیت های اجتماعی آغاز شد.

در دهه 1930، محققان شروع به بررسی گروه های همسالان کردند و اینکه چگونه ویژگی های کودکان بر موقعیت آنها در این گروه های همسالان تأثیر می گذارد. در دهه‌های 1950 و 1960، تحقیقات نشان داد که شایستگی اجتماعی کودکان با سلامت روانی آینده (مانند پیامدهای ناسازگار در بزرگسالی)، و همچنین مشکلات در محیط‌های مدرسه مرتبط است.

تحقیقات در مورد شایستگی اجتماعی از این نقطه به بعد بسیار گسترش یافت، زیرا مقادیر فزاینده ای از شواهد اهمیت تعاملات اجتماعی را نشان داد.

شایستگی اجتماعی بر حسب مهارت‌ها و راهبردهای حل مسئله در موقعیت‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت و از نظر عملکرد اجتماعی مؤثر و پردازش اطلاعات مفهوم‌سازی شد. در دهه 1970 و 1980، تحقیقات با تمرکز بر تأثیر رفتار کودکان بر روابط آغاز شد،  که بر مطالعه اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان که مربوط به سن، جنسیت و زمینه خاص است، تأثیر گذاشت.

در تلاش برای تعیین دلیل فقدان مهارت های اجتماعی برخی از کودکان در تعاملات خاص، مدل های جدید پردازش اطلاعات اجتماعی به خوبی توسعه یافته برای توضیح پویایی تعامل اجتماعی ارائه شده است.

رجوع کنید این مدل‌ها بر عواملی مانند رفتار، نحوه درک و ارزیابی افراد از یکدیگر و پردازش نشانه‌های اجتماعی تمرکز دارند. آنها همچنین انتخاب اهداف اجتماعی، فرآیندهای تصمیم گیری و اجرای پاسخ های انتخابی را بررسی کردند. مطالعاتی مانند اینها اغلب همبستگی بین شناخت اجتماعی و شایستگی اجتماعی را بررسی می‌کنند.

یکی از محققین برجسته شایستگی اجتماعی در اواسط دهه 1980 فرانک گرشام بود. او سه زیر حوزه شایستگی اجتماعی را شناسایی کرد: رفتار انطباقی، مهارت های اجتماعی و پذیرش همتایان (پذیرش همسالان اغلب برای ارزیابی شایستگی اجتماعی استفاده می شود).

تحقیقات در این زمان اغلب بر روی کودکانی متمرکز بود که مهارت‌های اجتماعی از خود نشان نمی‌دادند تا این کودکان را شناسایی و به آنها کمک کند که به دلیل تعاملات اجتماعی ضعیف به طور بالقوه در معرض خطر پیامدهای منفی بلندمدت قرار داشتند.

گرشام پیشنهاد کرد که این کودکان می توانند یکی از چهار نقص را داشته باشند: نقص مهارت، که در آن کودکان دانش یا توانایی های شناختی برای انجام یک رفتار خاص را ندارند، نقص عملکرد، نقص مهارت های خودکنترلی، و نقص عملکرد خودکنترلی. که کودکان دارای اضطراب یا تکانشگری بیش از حد بودند که اجرای صحیح رفتارها یا مهارت هایی را که می دانستند و می فهمیدند منع می کرد.

اشتراک گذاری
محصولات مرتبط
سایز فایلاسم فایل
مقدار #1پیشوند
مقدارپیشوند
docx فرمت فایل
35kib حجم فایل